Leerlijn van idee naar product
Een groeiend aantal bibliotheken, fablabs en makerspaces stellen machines als 3D-printers, lasers en vinylsnijders beschikbaar, maar het gebrek aan kennis bij de burgers is groot. De leerlijn van idee naar product is een laagdrempelige cursus, waarin op actieve wijze de grondbeginselen van digitaal ontwerpen en produceren worden geleerd. Dus geen ontmoedigende bergen theorie, maar een stappenplan, waarin probleemoplossend, ontwerpend en makend kennis wordt opgedaan.
Doel van het project
Binnen een leerlijn van vijf modules maken burgers kennis met nieuwe technieken en leren zij nieuwe “21e-eeuwse” (basis)vaardigheden. Met deze leerlijn wil FabLab Zeeland bijdragen aan levenslang leren en (digitale) geletterdheid van haar doelgroepen.
Aanpak
In samenwerking met een docententeam en studenten van het Scalda ICT en Mediavormgeving (MBO) wordt een leerlijn opgezet waarmee jeugd en volwassenen via digitale fabricage een idee kunnen uitwerken tot een product.
De leerlijn bestaat uit 5 modules met de volgende onderwerpen:
Module 1: Designthinking
Door middel van een brainstormtechniek bedenk je oplossingen voor je probleem en maak je een eerste productconcept. Deze module wordt gegeven als workshop. Er zijn twee toolkits beschikbaar: voor volwassenen en voor kinderen.
Module 2: Learning by doing
Tijdens deze workshop maak je een 2D ontwerp van een pop-up kaart of een wijzerplaat, die je vervolgens met behulp van de laser produceert. De workshopgever dient kennis te hebben van het 2D-tekenprogramma Vectr, bijvoorbeeld door het bestuderen van de cursus Vectr in module 4.
Module 3: Machine instructies
Hier maak je kennis met het FabLab. Je leert de laser, vinylsnijder en 3D-printers gebruiken. De machine instructies zijn toegespitst op de machines die in FabLab Zeeland worden gebruikt: GGC LaserPro X252 lasersnijder, Expert 24 vinylsnijder en Ultimaker 3D printers.
Module 4: Ontwerpen in Vectr en Tinkercad
Je maakt kennis met het 2D-ontwerpprogramma Vectr en het 3D-ontwerpprogramma Tinkercad. Na deze module ben je in staat om je eigen tekeningen om te zetten in digitale ontwerpen.
Module 5: Introductiecursus Arduino
Deze module bevat twee eenvoudige instructies voor een eerste kennismaking met de Arduino. Je doet hierbij ook ervaring op met elektronica en programmeren.
Bijzonderheden
Samenwerkingspartners: SUKO Design Engineering Design by Petar Kruit De Verbeelding Jessie Hillebrand