Babbel-feedback-box
De bibliotheek zit volop in de transitie van een (primair) uitleencentrum naar een maatschappelijk-educatieve organisatie. Het is van belang om te meten welke impact de bibliotheek heeft in de samenleving, zodat we niet alleen weten wat we al goed doen, maar ook vooral leren waar en wat we nog meer kunnen doen. Daarom ontwikkelen en testen wij een innovatief instrument, waarmee we kwalitatieve feedback van onze klanten op producten, diensten en activiteiten kunnen meten.
Hierbij worden een aantal randvoorwaarden gehanteerd:
a) het moet gebruiksvriendelijk zijn, óók voor laaggeletterden en minder digivaardige mensen,
b) het mag de bibliotheekmedewerkers niet veel extra tijd kosten, en
c) de data moet gekoppeld worden aan de bestaande ICT-systemen.
Wat het precies gaat worden is nog onbekend, maar te denken valt aan een instrument geïnspireerd door de Babbelbox van het TV programma Man bijt hond, of bijvoorbeeld een telefooncel waar klanten hun reacties en feedback door kunnen geven via een video/beeldscherm/telefoon.
Doel van het project
We willen graag meten welke impact de bibliotheek heeft in de samenleving, zodat we niet alleen weten wat we al goed doen, maar ook vooral leren waar en wat we nog meer kunnen doen. Het meten van kwalitatieve uitkomstmaten is vaak een tijdrovende klus. Met dit project willen we een innovatief instrument zoeken (of indien nodig ontwikkelen) en uittesten, waarmee we kwalitatieve feedback van onze klanten op producten, diensten en activiteiten kunnen meten. De belangrijke voorwaarden hierbij zijn
1) dat het gebruiksvriendelijk is, ook voor laaggeletterden en minder digivaardige mensen,
2) dat het de front-office medewerkers geen/weinig extra werk oplevert, en
3) dat de data op een handige manier opgeslagen wordt en bij voorkeur gekoppeld wordt aan andere ICT-systemen.
Aanpak
We gaan op zoek naar bestaande instrumenten of laten iets ontwikkelen wat aan onze wensen voldoet. Te denken valt aan een Babbelbox (Man bijt hond) of een telefooncel waar klanten hun reacties en feedback door kunnen geven via een video/beeldscherm/telefoon. We gaan in gesprek met verschillende bedrijven, vragen demo’s aan en verkennen op die manier wat er al bestaat of dat we iets moeten laten ontwikkelen. Als we een instrument hebben gevonden of hebben laten ontwikkelen, testen we de Babbelbox minimaal 2 maanden uit in één van onze bibliotheken. De Babbelbox moet uiteindelijk inzetbaar zijn voor verschillende doelgroepen en bij verschillende activiteiten, dus in de testfase zorgen we er al voor dat we de Babbelbox bij meerdere activiteiten uitproberen. Als het instrument naar volle tevredenheid functioneert, gaan we het gebruik van de Babbelbox opschalen, zodat we bij alle activiteiten die we organiseren kwalitatieve feedback van deelnemers kunnen verzamelen.