Bij elke wervingsronde voor nieuwe Landelijke Fieldlabs zoeken we naar lokale of regionale initiatieven of projecten die passen bij strategische thema’s.
Lokale of regionale initiatieven
In het land wordt veel geïnnoveerd, zowel bij bibliotheken als POI’s. Wanneer er nieuwe Landelijke Fieldlabs worden gestart vanuit lokale initaitieven gaan we op zoek naar innovaties die ergens in het land al gestart zijn. Ze kunnen nog in een vroege fase verkeren (niet verder dan een uitgewerkt idee) of ze kunnen al gevalideerd en ontwikkeld zijn en rijp zijn voor landelijke opschaling in de sector. We werven en selecteren projecten die onder andere aansluiten bij de netwerkagenda, landelijke potentie hebben en baat hebben bij een landelijke aanpak zoals in een Landelijk Fieldlab.
Strategische thema’s op basis van regionale initiatieven
Sommige thema’s zijn extra belangrijk voor de toekomst van de bibliothekensector. Denk aan laaggeletterdheid bij jongeren en nieuwe toepassingen met kunstmatige intelligentie. Het kan van alles zijn. Wanneer we Landelijke Fieldlabs werven en selecteren vanuit strategische thema’s, worden eerst deze thema’s gekozen. Dit gebeurt met veel input uit het land door de experts van de Stuurgroep Landelijke Fieldlabs en het Kernteam Innovatie. Wanneer de thema’s geselecteerd zijn halen we het net op. We onderzoeken welke ideeën, onderzoeksvragen of projecten er in het land zijn binnen deze thema’s. Op basis van deze input uit het land, wordt een nieuw Fieldlab geselecteerd of samengesteld. Het kan ook hier gaan over een regionaal project die opschaalpotentie heeft, maar het kan ook zijn dat er een team wordt geselecteerd om een bepaald onderzoek op te pakken. Vereist is in ieder geval dat dit nieuwe Landelijke Fieldlab bijdraagt aan één of meerdere strategische thema’s.
Selectieproces lokale/regionale initiatieven en strategische thema’s
De Landelijke Fieldlabs gaan veelal over al bestaande projecten uit het land die een Fieldlab worden. Fieldlabs vanuit de Strategische thema’s ontstaan echter vanuit een goed idee op basis van de vastgestelde stratefische thema’s. Daarom vereist dit een andere aanpak en andere criteria.
Na de sluitingsdatum voor inschrijving analyseert het Kernteam Innovatie de input. Op basis van de onderstaande critera worden de ideeën voor strategische thema’s bekeken en geselecteerd aan de hand van onderzoeksvragen.
Criteria lokale/regionale initiatieven en strategische thema’s
De Stuurgroep selecteert ondersteund door het Kernteam Innovatie Landelijke Fieldlab op basis van de volgende selectiecriteria:
Het wervings- en selectieproces voor Landelijke Fieldlabs.
Ook wij leren, evalueren en verbeteren. Daarom is het werving en selectieproces continu in ontwikkeling. Heb je feedback of tips? Laat het ons weten! info@innovatiebieb.nl.