https://innovatiebieb.nl/project/vr-in-de-bibliotheek-think-outside-the-books/

VR in de Bibliotheek: ‘Think outside the books’

In dit project is ingezet op de kracht van VR als belevingsgericht informatiemedium, en deze als collectie te introduceren in de bibliotheekdienstverlening. ‘De VR Bibliotheek; leren door te beleven’ is een kant en klare, op maat gemaakte mobiele VR Koffer, inclusief 8 VR-brillen en een centraal besturingssysteem die het voor De Nieuwe Bibliotheek en FlevoMeer Bibliotheek mogelijk maakte om VR-films laagdrempelig te integreren in bibliotheekactiviteiten. In dit pilot project is er een begin gemaakt met een collectie van relevante films die themaprogrammering ondersteund; van natuureducatie over de oostvaardersplassen, tot beroepsoriëntatie in VR, tot een conversatiestarter over technologie via een AI-film.

Doel van het project

Een belangrijk doel van het project was om leren en beleven in VR te introduceren als methode voor persoonlijke kennis en ontwikkeling. Een aangrenzend doel was om de betrokken bibliotheken te helpen deze interactieve methode zich eigen te maken, en ze te voorzien van de faciliteiten en vaardigheden om VR vaker en makkelijker in te zetten binnen hun programmering. VR biedt bezoekers namelijk de kans om op een belevingsgerichte manier informatie en ervaringen op te doen over diverse thema’s, zoals een leven lang ontwikkelen, technologie of cultuur. Het is daarbij fijn dat een medium als VR het imago van de bibliotheek versterkt als een vooruitstrevende instelling die inspeelt op nieuwe technologieën en media om mee te leren, die niet voor iedereen toegankelijk zijn.

Aanpak

Het project is gestart dankzij subsidie van Provincie Flevoland en uitgevoerd in samenwerking met partner Ubuntu Media. De aanpak bestond uit: • Een kick-off met diverse bibliotheekmedewerkers • Het ontwikkelen van een mobiele VR-koffer die plug-and-play is voor bibliotheekmedewerkers. • Het verkennen en aanschaffen van relevante VR-content, onder andere van lokale makers. • Training van medewerkers, zodat zij zelfstandig VR kunnen inzetten in de programmering. • Feedback verzamelen van bezoekers en medewerkers bij het inzetten van VR. • Het opzetten van een roulatiesysteem voor VR-koffers binnen verschillende bibliotheeklocaties in Flevoland. • Samenwerking met externe en lokale partners, om relevante VR-content toegankelijk te maken.

Tips en tricks

•Actief gebruik en positieve ontvangst: De VR-koffers worden actief gebruikt binnen Flevolandse bibliotheken, waarbij programmering varieerde van filminzet als wachtverzachter tijdens een jongerenevent, een filosofie café over AI met jongeren, zomerprogrammering tot Digicafé’s tijdens de maand van de geschiedenis, waarin Urker erfgoed aan bod kwam. Tijdens de pilot hebben meer dan 700 mensen VR beleefd en die waren bijna allemaal positief. • Implementatie heeft (meer) tijd nodig: activiteiten organiseren met VR is een nieuwe werkwijze die moet indalen. Het coördineren van de koffer is tevens een taak die nog geen logische plek heeft gevonden in het werkproces en de rolverdeling van de bibliotheken. En het vinden van goede VR content’ is een nieuwe vorm van collectioneren dat nog in de kinderschoenen staat. Het kost tijd en soms geld (licenties). • Nieuwe richting: de pilot is gestart met een focus op implementatie binnen de programmering van het kennis en ontwikkelplein. Gaandeweg merkten we dat er meer kansen lagen bij thematisch programmeren en/of Evenementen programmering. De zoektocht gaat daar nu ook verder. • Groeiende interesse: Na de presentatie op de landelijke Innovatiedag heeft Bibliotheek Zeeland besloten een vergelijkbaar systeem aan te schaffen. • Betrokkenheid van externe organisaties: Regio-organisaties zoals Stad en Natuur en de Provincie Flevoland, hebben hun bestaande VR-content (tijdelijk) beschikbaar gesteld voor gebruik in bibliotheken. • Praktische flexibiliteit: De mobiele koffer maakt het mogelijk om VR aan te bieden op uiteenlopende locaties, zoals festivals en bibliotheekbussen, zonder afhankelijkheid van stroomvoorziening.