Tijdens deze fase onderzoek je het probleem van de doelgroep dat jij graag op wil lossen. Zo ontdek je of de doelgroep het probleem daadwerkelijk ervaart, of de doelgroep het probleem de moeite waard vindt om op te lossen en welke alternatieve oplossingen er zijn. Pas als je het probleem goed begrijpt, kan je de beste oplossing creëren.
Het idee of een probleem dat je wilt oplossen zit in je hoofd. Je zult zien dat collega’s het idee/probleem net anders interpreteren dan jij. Daarom begin je met het beantwoorden van de belangrijkste vragen rondom je idee, zoals een afbakening van de doelgroep en een beschrijving van het probleem dat je oplost. Hier kan je bijvoorbeeld het Business Innovation Canvas of het Lean Canvas voor gebruiken. Hier zie je hoe je het Business Innovation Canvas invult. Zo gepiept! Binnen de sector wordt vaak de klantsegmentatie van Whize gebruikt. Deze kan je hier ook gebruiken. De ‘Empathy fase’ uit de design thinking methode biedt allerlei werkvormen en methodieken om je te verdiepen in het probleem van je doelgroep. Het customer insight canvas kan daar ook bij helpen. Denk bij ‘partners’ ook na over potentiële toekomstige eigenaren van het product. Als het product in de toekomst wordt opgeschaald naar de hele sector, is het veelal niet meer passen voor een lokale bieb of POI om eigenaar te zijn. Het kan handig zijn de toekomstige potentiële eigenaar al in een vroeg stadium te betrekken. Tijdens de rest van het innovatieproces kom je steeds terug bij je Business Innovation Canvas of je Lean Canvas. Op basis van hetgeen je leert pas je je idee (en dus ja canvas) continu aan.
Elk idee rust op aannames. Ook heb je aannames rondom het probleem dat je wilt oplossen. Realitycheck: uit onderzoek blijkt dat de meeste aannames niet (helemaal) kloppen. Dat geeft niet, maar het is belangrijk je hier bewust van te zijn. Schrijf de aannames op en bepaal welke het meest risicovol zijn. Dit kan je bijvoorbeeld op deze manier anpakken. De meest risicovolle aannames zijn aannames die je idee in duigen laten vallen als ze niet waar blijken te zijn. Je weet dus wat je moet onderzoeken voor je veel tijd en geld in het idee stopt. Voorbeelden van aannames: Doelgroep X wil dienst Y gebruiken. Doelgroep X ervaart probleem Z. Etc. Let op: zorg dat je aannames goed uit elkaar haalt.
Bijvoorbeeld: “de doelgroep kan en wil X doen.” Dit zijn 2 verschillende aannames!
De meest toegankelijke manier om aannames te valideren in de fase ‘onderzoeken probleem’ is het interviewen van je doelgroep. Let op: het is niet zo simpel als de doelgroep vragen wat ze willen. Mensen kunnen hun eigen gedrag niet voorspellen, dus vraag naar het heden en het verleden. Zo kan je wel vragen hoe ze bepaalde problemen ervaren, hoe ze die nu oplossen, welke andere oplossingen ze hebben overwogen, etc. The mom test is een hulpmiddel voor goede klantinterviews. Een ezelsbruggetje: de oprichter van autobedrijf Ford zei ooit “als ik mensen had gevraagd wat ze hadden willen hebben, hadden ze gezegd een sneller paard”. Wat mensen wel kunnen is uitleggen wat de nadelen zijn van een paard als vervoermiddel. Daar kan jij je oplossing vervolgens op aanpassen. Je kunt het problem interview canvas gebruiken om je eigen interview op te stellen. Dit is een hulpmiddel, geen kader!
Als het probleem wat jij wil oplossen de moeite waard is om op te lossen, dan heeft hoogstwaarschijnlijk iemand dat al eens geprobeerd of gedaan. Dit wil niet zeggen dat het probleem niet meer opgelost hoeft te worden! Wellicht vind jij een betere, goedkopere, makkelijkere oplossing. Het is wel goed om te weten welke alternatieve oplossingen er zijn (geprobeerd) en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Zo hoef jij de fouten van voorgangers niet nogmaals te maken! Vergeet niet te kijken op Innovatiebieb om te checken of andere bibliotheken aan een soortgelijk idee werken. Vergeet je niet jouw idee ook op innovatiebieb te zetten? Tip: Google is your friend! Kan je niks vinden? Zoek verder. Er is iets. Echt!
Heb je de stappen van de fase ‘onderzoeken probleem’ doorlopen? Kijk dan nog eens kritisch naar je idee. Is het nog steeds allemaal aannemelijk?
Je hebt keuzes te maken:
-
Pas het idee aan of niet
-
Ga door naar de volgende fase of voer (enkele) stappen van deze fase nog eens uit om meer te leren voordat je verder gaat.