Indoor Wayfinding
Indoor wayfinding maakt het eenvoudiger voor bezoekers om door de grote en veelzijdige bibliotheek Almere Stad te navigeren. Met behulp van duidelijke bewegwijzering en digitale hulpmiddelen kunnen bezoekers sneller de juiste boekenplank, ruimte of activiteit vinden, wat hun beleving en tevredenheid verbetert en de toegankelijkheid vergroot.Doel van het project
De grootte en complexiteit van bibliotheek Almere Stad maakt het voor sommige bezoekers moeilijk om te navigeren en de juiste boekenplank te vinden. Naast de boeken omvat de bibliotheek ook bioscoopzalen, vergaderzalen, schoolruimtes, een medialab, vergaderruimten en meer. In totaal heeft de bieb meer dan 8000m² gebruikt vloeroppervlak.
Dit alles samen maakt de bibliotheek tot een zeer actieve en zinvolle plek, met de terugkerende klacht van bezoekers dat het te moeilijk is om te navigeren. Het vinden van de juiste boeken of het vinden van de juiste plek om te zijn, kan een uitdaging zijn. Dit vergt momenteel extra inspanningen van zowel bezoekers als medewerkers, wat ten kosten gaat van beleving, tevredenheid en toegankelijkheid. Daar is een oplossing voor nodig.
Hoe kan De Nieuwe Bibliotheek digitale middelen inzetten om de navigatie van bezoekers te verbeteren in bibliotheek Almere Stad?
Aanpak
Dit is een project vanuit de KvK-challenges. De projectleiding ligt niet bij De Nieuwe Bibliotheek, maar bij Localyse, de partner die mee heeft gedaan aan deze challenge.
Door middel van digitale ‘indoor wayfinding’ willen we – vergelijkbaar met Google Maps – de routing binnen het gebouw in kaart brengen. Het bevat een digitale plattegrond met de ruimtelijke indeling, als de boekenplanken, kasten, de verschillende ruimten, ‘Points of Interest’, thema gebieden en faciliteiten. Deze zijn vindbaar via een zoekfunctie. Door technische beperkingen aan het Wise systeem is gekozen om deze pilot niet te inbedden in Wise, maar in de testomgeving van de website. Op die manier kunnen wij zelf in korte cycli bouwen, meten, leren.
Mapspeople realiseert de indoor map, nadat zij de benodigde data (CAD tekening of
.PDF op schaal van huidige plattegrond) heeft ontvangen. Zij kunnen de volgende functionaliteiten toevoegen:
● Digitale plattegrond (dynamisch, kaart kan ‘pannen’ en (in)zoomen)
● Zoek en vind de boekenkast of boekenplank
● Vind ’Points of Interest’ (POI), zoals toilet, vergaderruimte, bioscoop, etc.
● Voeg content toe aan POI’s via het CMS-platform
● Naadloze navigatie van buiten naar binnen (met Google Maps Platform)
● Toon dynamische route vanaf positie naar materiaal of POI
● Integratie met website
● Integratie met ‘kiosk’ (publiek toegankelijke informatieschermen)
● een CMS systeem waarmee De Nieuwe Bibliotheek zelf eenvoudig wijzigingen
kan doorvoeren in benaming van ‘Points of interest’, thema indelingen,
verbergen/zichtbaar maken van POI’s, en meer.
Hoppinger de website ontwikkelaar, verzorgt de implementatie van de map in de website. Zij ontfermen zich over:
● Het ontwerp op basis van de componenten en eigenschappen die MapsIndoor biedt
● Technische implementatie in website
Van de Nieuwe Bibliotheek worden de volgende activiteiten verwacht:
● Aanleveren van benodigde (CAD of .PDF) plattegronden en POI informatie
● Terloops overnemen van Indoor Map CMS beheer begeleid door Localyse
● Toegang tot informatie benodigd voor de projectwerkzaamheden
● Testen & feedback geven op de opgeleverde functionaliteit
Tips en tricks
We wilden testen hoe we de navigatie naar een boek of ruimte binnen de bieb Almere Stad via digitale middelen toegankelijker konden maken. In onze ogen is dit onvoldoende gelukt. Hoewel de POC slechts een eerste versie is van de uiteindelijke oplossing, leren de ervaringen dat we niet op deze oplossing het probleem niet versimpelt oplost. Vanwege de functionele eigenschappen van de gebruikte systemen, de meerjarige kosten en de beperkte integratiemogelijkheden in de klantreis (Wise catalogus) zagen wij onvoldoende perspectief in de toegevoegde klantwaarde vs. benodigde middelen. Die middelen zijn onder meer: licentiekosten, technisch onderhoud (aan meerdere systemen), bewerkingsuren (updates aan plattegrond) en benodigde doorontwikkeling (integratie in klantreis en optimaliseren gebruikerservaring).
Functioneel gezien werden de volgende de beperkingen ervaren:
● De blauwe lijn die het systeem nu weergeeft, maakt niet duidelijk waar men zich begeeft
● Het is niet mogelijk om een ‘blauwe stip’ weer te geven, waardoor bezoekers nu niet zien waar zij zich op dit moment begeven
● Weinig mensen gaan naar de website toe om dáár een beginpunt en eindpunt aan te geven; niet geïntegreerd in klantreis
● Het invoeren van een startpunt wordt niet begrepen; juist omdat mensen niet weten waar zij zich bevinden. Dit kan wel opgelost worden door QR codes in de bibliotheek of vaste kiosken (“je bent nu hier”) te plaatsen waarvandaan mensen de zoekopdracht starten.
● Vormgevingsmogelijkheden op mobiel niet toereikend/gebruiksvriendelijk voor ouderen
● Veel bewerkingen en handelingen nodig bij kleine wijzigingen in de plattegrond of kastindeling
● Duur om de taal aan te passen (Engels)
Wij denken het vastgestelde probleem op de korte termijn sneller, goedkoper en gebruiksvriendelijker op te kunnen vangen. Denk aan een meer generalistische bewegwijzering in de bibliotheek (die niet leidt naar specifieke titels of ruimtes, maar afdelingen en genres). Ook behouden we een geprinte plattegrond die op te vragen is bij de balies.